ΠΛΑΚΕΣ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΟΥ ΕΠΙΛΟΓΗ ΚΑΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ

επιλογή και τοποθέτηση πλακών πεζοδρομίου

ΠΛΑΚΕΣ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΟΥ ΕΠΙΛΟΓΗ ΚΑΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ

Η τοποθέτηση στις πλάκες πεζοδρομίου είναι εύκολη, γρήγορη και πάνω απ’ όλα, οικονομική. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα στις πλάκες πεζοδρομίου είναι ότι, σε περίπτωση που στο μέλλον  θελήσουμε να εκτελέσουμε τυχόν εργασίες στο υπέδαφος π.χ. πέρασμα καλωδίων, σωλήνων κλπ. , σπάμε τις πλάκες πεζοδρομίου και όταν τελειώσουν οι εργασίες επανατοποθετούμε καινούργιες, χωρίς άγχος και χωρίς να φαίνονται μπαλώματα όσον αφορά το σχέδιο.

Ένα ακόμα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα είναι ότι πολλές φορές δυσκολευόμαστε να φανταστούμε πως θα είναι  η τελική όψη του έργου μας, με αποτέλεσμα να έχουμε άγχος π.χ.  αν ο χώρος μας θα είναι λειτουργικός, αν έχουμε κάνει κάποιο τεχνικό λάθος π.χ. σωστές κλίσεις για την απορροή των υδάτων,  αν ο διάδρομος που θέλουμε να φτιάξουμε είναι πολύ στενός ή πολύ φαρδύς, αν το σχέδιο που θα ακολουθήσουμε θα είναι ωραίο κλπ. Με τις πλάκες πεζοδρομίου δεν χρειάζεται να έχουμε τόσο άγχος επειδή μπορούμε να τις προσθέσουμε ή να τις αφαιρέσουμε  πάρα πολύ εύκολα προσαρμόζοντας έτσι το έργο μας ακριβώς στις ανάγκες και στις απαιτήσεις μας, αλλά το σημαντικότερο είναι ότι όλα αυτά γίνονται χωρίς να φαίνονται μπαλώματα και διαφορές στο χρώμα.

Ένα δύσκολο τεχνικό κομμάτι που προβληματίζει τους τοποθετητές δαπέδων αλλά και τους ιδιοκτήτες είναι οι ράμπες για τα αυτοκίνητα όπου αν δεν γίνει σωστός υπολογισμός στο ξεκίνημα και στο τελείωμα της ράμπας τα αυτοκίνητα βρίσκουν στο έδαφος με αποτέλεσμα την φθορά και των αυτοκινήτων αλλά και της επιφάνειας του εδάφους. Το πλεονέκτημα στις πλάκες πεζοδρομίου είναι ότι αφού τοποθετηθούν, μετά από 1-2 ημέρες (ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες)  αφού έχει στεγνώσει λίγο το τσιμεντοκονίαμα (λάσπη) κάτω από τις πλάκες, μπορούμε να κάνουμε αργά και προσεκτικά μια δοκιμή με το αυτοκίνητο για να δούμε αν έχει γίνει σωστός υπολογισμός.

Αν δεν έχει υπολογιστεί σωστά μπορούμε να βγάλουμε τις πλάκες πεζοδρομίου προσεκτικά χωρίς να τις σπάσουμε, να διορθώσουμε την κλίση στην ράμπα και να τις επανατοποθετήσουμε ελαχιστοποιώντας το χρηματικό κόστος του λάθους αλλά και της εμφάνισης όπου δεν φαίνονται μπαλώματα και διαφορές στο χρώμα.  

Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε για την επιλογή και την τοποθέτηση των πλακών πεζοδρομίου είναι η εξής:


1. Σχεδιασμός

Ο καλός σχεδιασμός  είναι απαραίτητος για να έχετε ένα επιτυχημένο έργο. Πρέπει να κάνετε τον σχεδιασμό α) για το εμφανισιακό κομμάτι και για λόγους αισθητικής αλλά και β) για το τεχνικό κομμάτι για λόγους ασφαλείας αλλά και σωστής λειτουργίας.
Α)Σκεφτείτε πως περίπου θα θέλατε να είναι το μονοπάτι, ο δρόμος ή η αυλή σας και σχεδιάστε το ή σε ένα χαρτί ή σημαδεύοντας στο έδαφος με κάποιον τρόπο το κομμάτι που θέλετε να καλύψετε.
Β) Το έργο σας θα πρέπει να είναι λειτουργικό και να έχει επαρκή αποστράγγιση. Η επιφάνεια με τις πλάκες πεζοδρομίου σας να είναι ελαφρώς πάνω από την επιφάνεια του περιβάλλοντος εδάφους σε όλα τα σημεία αν θέλετε να είναι ασφαλές και  να αποφευχθεί η συγκέντρωση του νερού (λίμνασμα).


2. Επιλογή και παραγγελία των τσιμεντοπλακών

Υπάρχει μεγάλη  ποικιλία από μεγέθη, σχήματα και χρώματα, επίσης υπάρχει μεγάλη ποικιλία όσον αφορά την υφή και το υλικό της τελικής επιφάνειας της πλάκας πεζοδρομίου, δηλαδή μπορείτε να επιλέξετε σε απλές ή με σχέδιο ή  η τελική επιφάνεια να είναι από αδρανή υλικά διαφόρων σχημάτων, χρωμάτων και μεγέθους όπως είναι το βότσαλο, η ψηφίδα  ή με επεξεργασμένη επιφάνεια. Τρεις τύποι με επεξεργασμένη  επιφάνεια είναι το τριμμένο στο οποίο  αναδεικνύονται τα αδρανή υλικά της επιφάνειας και έχει πιο λεία υφή τύπου μωσαϊκού, το χτυπητό το οποίο προσδίδει μια άγρια και ανάγλυφη αντιολισθητική επιφάνεια, και το αμμοβολισμένο το οποίο είναι σαν το χτυπητό αλλά έχει πιο ήπια ανάγλυφη αντιολισθητική επιφάνεια. Βρείτε ένα στυλ που είναι της αρεσκείας σας, που συνδυάζεται  αρμονικά με τον υπόλοιπο χώρο του έργου σας, αλλά και να καλύπτει τον προϋπολογισμό σας. Όταν κάνετε την παραγγελία θα πρέπει να υπολογίζετε κάποια επιπλέον ποσότητα επειδή  θα χρειαστεί να γίνουν κοψίματα για να ταιριάξουν σωστά στις άκρες. Ανάλογα με το σχήμα της επιφάνειας που θα καλύψετε δηλαδή αν είναι ίσιο,  ή αν έχει πολλές γωνίες παραγγείλετε  5-10% επιπλέον ποσότητα.  

Επίσης σημαντικό είναι η επιλογή της εταιρίας που θα επιλέξετε για την αγορά. Η εταιρία μας φημίζεται για τα υψηλης ποιότητας προ`ι`όντα μας, για την άρτια εξυπηρέτηση, την συνέπεια και τις ανταγωνιστικές τιμές.  


3. Κατασκευή υποστρώματος

Για την τοποθέτηση των πλακών πεζοδρομίου απαιτείται σκληρή και επίπεδη επιφάνεια. Σε περίπτωση που το έδαφος δεν είναι βραχώδες και δεν είναι σταθερό πρέπει να ρίξετε σκυρόδεμα (μπετόν) τουλάχιστον 7 cm (ανάλογα με την εφαρμογή σας) για  υπόστρωμα,  αλλιώς αν το έδαφος είναι σταθερό τοποθετείστε 3Α  (αμμοχάλικο) σαν υλικό βάσης στην επιφάνεια που πρόκειται να στρωθεί πάχους αναλόγως της χρήσης, π.χ. αν  χρησιμοποιείται για κυκλοφορία ανθρώπων  γενικά χρειάζονται  10-15 cm ενώ για δρόμους ή έργα με υγρό χώμα πρέπει να συμβουλευθείτε κάποιον μηχανικό. Τοποθετήστε κάθε φορά υλικό βάσης 5-6 cm και στην συνέχεια βρέξτε και συμπιέστε  το υπόστρωμα με δονητική πλάκα  ή με κύλινδρο μέχρι να φτάσετε στο επιθυμητό ύψος. Φροντίστε να δώσετε τις κατάλληλες κλίσεις για την απορροή των όμβριων υδάτων. Αν χρειαστεί σκάψιμο για να επιτύχετε το τελικό ύψος πρέπει να υπολογίσετε το πάχος του υλικού βάσης μπετόν, ή 3A (αμμοχάλικο), το πάχος του τσιμεντοκονιάματος (λάσπης) κάτω από την πλάκα πεζοδρομίου ( περίπου 3cm) και το ύψος της πλάκας πεζοδρομίου που έχετε επιλέξει.


4. Εγκιβωτισμός

Συνήθως ο εγκιβωτισμός γίνεται με τη τοποθέτηση κρασπέδων τσιμέντου περιμετρικά της επιφάνειας που θα κατασκευάσετε. Ο εγκιβωτισμός είναι απαραίτητος σε όλα τα έργα με πλάκες πεζοδρομίου γιατί μας εξασφαλίζει την συγκράτηση τους και  τη διατήρηση  του σχήματος του έργου  με την πάροδο των χρόνων . Αν γίνετε ελαφρά χρήση στον χώρο  και δεν πατάνε αυτοκίνητα μπορούμε να τοποθετήσουμε μόνο τσιμεντοκονίαμα στις άκρες αντί για κράσπεδα, για εξοικονόμηση χρημάτων.


5. Τοποθέτηση 

Ξεκινήστε την τοποθέτηση των πλακών πεζοδρομίου κατά μήκος της μεγαλύτερης ευθείας πλευράς. Ξεκινήστε την τοποθέτηση σε μια γωνία 90 μοιρών, κατά προτίμηση μια που εφάπτεται με το σπίτι ή άλλη δομή, και  συνεχίστε την επέκταση κατά μήκος της μεγαλύτερης ευθείας πλευράς.  Ξεκινήστε από εκεί, κρατώντας τις πλάκες πεζοδρομίου σε ευθεία γραμμή. Περιοδικά ελέγξτε για να βεβαιωθείτε ότι είναι επίπεδες, χρησιμοποιώντας μια πήχη. Για την τοποθέτηση των πλακών πεζοδρομίου χρησιμοποιούμε τσιμεντοκονίαμα (λάσπη) το οποίο μπαίνει ανάμεσα στις πλάκες και στο έδαφος για να συγκολληθούν αλλά και για να δώσουμε τις κατάλληλες κλίσεις. Το τσιμεντοκονίαμα αποτελείται από άμμο μπετού, τσιμέντο, ασβέστη ή υποκατάστατο ασβέστη σε υγρή μορφή και νερό. Τοποθετείστε το τσιμεντοκονίαμα με ένα φτυάρι ή ένα μυστρί για μια πλάκα πεζοδρομίου κάθε φορά, τοποθετείστε την  και χτυπήστε την ελαφρά με ένα λαστιχένιο σφυρί για να ταιριάξει με τις διπλανές, για να ρυθμίσετε την κλίση αλλά και για να σταθεροποιηθεί καλά με το τσιμεντοκονίαμα. Πρέπει να προσέξετε το τσιμεντοκονίαμα να είναι επαρκές και να μην υπάρχει κενό ανάμεσα στο έδαφος και στην πλακα πεζοδρομίου για να δημιουργηθεί όσο το δυνατόν πιο συμπαγή επιφάνεια, οι πλάκες πεζοδρομίου μπορούν να τοποθετηθούν είτε με αρμό είτε κολλητά η μια με την άλλη. Σε επιφάνειες όπου πατάνε αυτοκίνητα πρέπει να τοποθετηθούν με αρμό για καλύτερη σταθεροποίηση. Το κενό του αρμού είναι συνήθως από 7-10mm. Αν δεν πατάνε αυτοκίνητα μπορούμε να τις τοποθετήσουμε με ή και χωρίς αρμό. Στις πλάκες πεζοδρομίου όπου η επιφάνεια τους είναι από αδρανή υλικά όπως βότσαλο ή ψηφίδα αποφεύγουμε να τις τοποθετούμε με αρμό γιατί είναι πιο δύσκολο να καθαριστούν μετά το στοκάρισμα.


6. Κοπή 

Τοποθετήστε πρώτα όσες πλάκες πεζοδρομίου μπορείτε και στην συνέχεια επιστρέψτε για να κόψετε στα σωστά μεγέθη ώστε να ταιριάζουν στις άκρες. Μετρήστε και χαράξτε κάθε πλακα που επιθυμείτε να κόψετε. Η κοπή μπορεί να γίνει με κόφτη νερού, ή τροχό κοπής πέτρας.


7. Αδιαβροχοποίηση 

Προαιρετικά για επιπλέον αντοχή, προστασία από λεκέδες  και μικρότερη συντήρηση, αδιαβροχοποιήστε τις πλάκες πεζοδρομίου. Κάνετε πολύ καλό καθαρισμό από πιθανούς λεκέδες ή σκόνες διότι διαφορετικά η αδιαβροχοποίηση θα παγιδεύσει οτιδήποτε υπάρχει πάνω στις πλάκες  με αποτέλεσμα ο μετέπειτα καθαρισμός να γίνει αρκετά δύσκολος, στη συνέχεια επιλέξτε ένα κατάλληλο προϊόν αδιαβροχοποίησης του εμπορίου και εφαρμόστε το ακλουθώντας τις οδηγίες χρήσης του κατασκευαστή του.


8. Στοκάρισμα

Αν έχετε επιλέξει να τοποθετήσετε τις πλάκες πεζοδρομίου χωρίς αρμό μεταξύ τους δεν χρειάζεται να κάνετε στοκάρισμα, αν τις έχετε τοποθετήσει με αρμό αναμιγνύετε μαρμαρόσκονη με τσιμέντο και το αραιώνετε με νερό έτσι ώστε να εισχωρήσει και να γεμίσει τα κενά των αρμών. Ανάλογα με το χρώμα των πλακών πεζοδρομίου που έχετε τοποθετήσει φτιάχνετε το χρώμα για το στοκάρισμα δηλαδή αν οι πλάκες είναι λευκές χρησιμοποιήστε λευκό τσιμέντο, αν είναι γκρι χρησιμοποιήστε γκρι τσιμέντο, αν είναι χρωματιστές π.χ. κόκκινες χρησιμοποιήστε λευκό τσιμέντο και οξείδια του σιδήρου σε χρώμα κόκκινο. Αφού έχετε φτιάξει το υλικό για το στοκάρισμα το βάζετε σε μια κανάτα με βρυσάκι στην άκρη και ξεκινάτε το στοκάρισμα γεμίζοντας τους αρμούς. Αφήνετε να στεγνώσει λίγο το υλικό και στη συνέχεια το σκουπίζετε με μια χορτόβουρτσα και ένα σφουγγάρι με νερό, προσοχή όμως γιατί αν αφήσετε να στεγνώσει αρκετά το υλικό μετά θα καθαρίζει δύσκολα.

Για υψηλά αισθητικό αποτέλεσμα και ποιότητα κατασκευής είναι προτιμότερο  να απευθυνθείτε σε κάποιο εξειδικευμένο συνεργείο.

Η εταιρία μας μπορεί να σας προτείνει κάποιο εξειδικευμένο συνεργείο τοποθέτησης με μεγάλη εμπειρία, συνέπεια και άρτιο εξοπλισμό.